Socjalizacja i wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w erze cyfrowej
Piotr Plichta
Wydawnictwo Adam Marszałek
Technologie cyfrowe stały się współcześnie elementem warunkującym jakość życia. Coraz większa część społeczeństwa na co dzień wykorzystuje narzędzia cyfrowe do pracy, nauki i rozrywki, rozszerza się również przedział wiekowy użytkowników, którzy aktywnie wykorzystują technologie na co dzień. Brak umiejętności i możliwości cyfrowych często ogranicza możliwości człowieka. W publikacji dokonano anali...
Relacja dziecko–rodzic w perspektywie gry Użytkowników komputerowej . Wyniki badania nad obecnością gier wideo w rodzinie
Gry wideo są współcześnie istotnym elementem kultury i gospodarki. Wraz z rozwojem technologii branża gier wideo rozrasta się i rośnie grono fanów-użytkowników. Coraz młodsza część pokolenia sięga po taką formę rozrywki i poświęca jej dużą część czasu. W publikacji dokonano analizy problematyki związanej z rolą gier wideo w codziennym życiu człowieka i poruszono zagadnienia dotyczące socjalizacji ...
Wizja szkoły XXI wieku: kluczowe kompetencje nauczyciela a nowa funkcja edukacji
Współczesna szkoła zmaga się dziś z wieloma wyzwaniami jakie stawia przed nią zmieniająca się rzeczywistość. Musi dopasować metody i formy pracy do oczekiwań społeczeństwa informacyjnego i przygotować młodych wchodzących w życie ludzi do życia w świecie dynamicznych zmian. W publikacji przedstawiono wizję szkoły jako środowiska dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów i nauczycieli. Autorzy po...
Ars Educandi. Tom X. Technologie edukacyjne w perspektywie kulturowej
Współczesna rzeczywistość podlega dziś procesowi ciągłych zmian. Jednym z głównych powodów ewolucji jest dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii. Wszystkie przeobrażenia gospodarcze, społeczne , oświatowe zmierzają ku rozwojowi zarówno jednostki jak i społeczeństwa. Wielu badaczy pochyla się nieustannie nad tematem próbując zanalizować zagadnienie. Badania dotyczą wielu obszarów działalności cz...
Dzieci w kulturze mobilnej. Partycypacja, uczenie się i emancypacja pokolenia „cyfrowych tubylców”
Z uwagi na to, iż postęp techniczny zatacza coraz szersze kręgi, wchodzi w niemal wszystkie dziedziny życia i dotyczy coraz młodszej części naszego pokolenia autorzy publikacji podjęli próbę zdefiniowania pojęć wprowadzonych do słownika przez Marka Prensky’ego „cyfrowych tubylców” i „cyfrowych imigrantów” oraz scharakteryzowania tych dwóch grup społecznych. Podjęli dyskusję na temat konsekwencji j...
O potrzebie rewitalizacji edukacji medialnej
Współczesny styl życia i bycia determinują medialne uwarunkowania. Współczesny człowiek zdominowany przez cyfrową rzeczywistość funkcjonuje często w dwóch światach, realnym i wirtualnym. Który z nich ma większy wpływ na kształtowanie jego osobowości często zależy od determinantów zewnętrznych, jednak wpływ nowych mediów wielu uważa dziś za dominujący. Nowym celem, przed którym stoi edukacja media...