MŁODZIEŻ W ŚWIECIE ONLINE A ICH KOMPETENCJE INTERNETOWE
Opublikowano:Dynamiczny rozwój technologii komunikacyjnych powoduje, że coraz więcej naszych aktywności przenosi się do sieci. Z tego powodu posiadanie kompetencji informatycznych nabiera coraz większego znaczenia. Jest warunkiem koniecznym pozwalającym na korzystanie z zasobów cyberprzestrzeni i przez to decyduje w znacznej mierze o jakości życia jednostki. Dostrzegają to również instytucje wspólnotowe odpowiedzialne za kreowanie polityki prawnej w tej kwestii. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europy umieszczają kompetencje informatyczne pośród ośmiu najistotniejszych, kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Również w Polsce kompetencje te rozumiane jako „umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi”, uważa się za jedne z najważniejszych kwalifikacji jakie zdobyć powinien uczeń w ramach edukacji ogólnej na każdym etapie nauki. Określa je podstawa programowa kształcenia ogólnego, poprzez cele kształcenia dla zajęć komputerowych oraz informatyki.
Niniejsze opracowanie jest próbą zdiagnozowania stopnia posiadania kompetencji TSI i TIK przez nastolatków. Prócz podstawowego pytania o poziom kompetencji cyfrowych, autorzy starali się określić różnice w tej kwestii pomiędzy uczniami IV klasy szkoły podstawowej i klasy III gimnazjum. Badano również rodzaj aktywności uczestników badania w Internecie, a także starano się określić jaka część respondentów korzysta z Internetu w sposób patologiczny. Opisywane badania przeprowadzono w 2012 roku na grupie 661 uczniów, w wybranych szkołach województwa śląskiego.
dlibra.bg.ajd.czest.pl:1848
ISSN 1734-2155
Ewa Krzyżak-Szymańska, Andrzej Szymański
Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie
2013
Częstochowa
artykuł naukowy
polski
978-83-7455-356-8