E-WYZWANIA. ROLA SAMORZĄDU W BUDOWANIU SZKOŁY JUTRA. MATERIAŁ DLA UCZESTNIKÓW SZKOLEŃ
Opublikowano:Rewolucja technologiczna, której jesteśmy świadkami i uczestnikami stawia nas przed koniecznością dostosowywania się do wymagań środowiska, w którym funkcjonujemy. W wielu sferach życia dostrzec można zmiany, które są nieodzownym elementem zmieniającej się rzeczywistości. Zmieniają się nie tylko narzędzia ale i samo podejście do możliwości wykorzystania technologii informacyjno-technicznych w życiu codziennym, nauce i pracy. Autor w pracy zastanawia się jak korzystać z technologii, aby przyczyniły się do rozwoju zarówno osobistego jak i zawodowego człowieka.
W rozdziale I przybliża krótko historię rewolucji technologicznej. Poprzez ukazanie najważniejszych trendów podkreśla jej wpływ na wiele aspektów, zwracając szczególną uwagę na dynamiczny rozwój w zakresie edukacji . Wskazuje zarówno zmiany jakich dokonano w oświacie przy użyciu nowoczesnych narzędzi jak i ich konsekwencje. W kolejnym rozdziale autor próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie: Czy edukacja z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych jest lepsza i skuteczniejsza, niż uczenie tradycyjnymi metodami? Odpowiedź na to pytanie nie jest niestety jednoznaczna.
Kolejnym aspektem na jaki zwraca uwagę jest problem skutecznego wdrożenia e-szkoły. W opracowaniu ukazane są główne filary, na których powinna opierać się koncepcja cyfrowej szkoły, cele, którym powinna być podporządkowana oraz wskazane są podstawowe narzędzia, bez których wdrażanie cyfrowej edukacji byłoby bezskuteczne.
Autor zwraca uwagę na obowiązki jednostek samorządu terytorialnego w procesie informatyzacji szkół oraz podkreśla rolę JST w kształtowaniu szkoły przyszłości.
Rewolucja technologiczna trwa, pomimo iż korzystanie z technologii cyfrowych staje się powszechną praktyka, wciąż stoi wiele wyzwań w tej dziedzinie zarówno społeczeństwem, które funkcjonuje w tak szybko zmieniającej rzeczywistości jak i instytucjami, które muszą dopasować swoje często sztywne ramy do wymagań związanych z wdrażaniem TIK.
oai:www.bc.ore.edu.pl:802
Marcin Polak
Ośrodek Rozwoju Edukacji
2015
poradnik
polski