HOW THE INTERNET SKILLS OF EUROPEAN 11- TO 16-YEAR-OLDS MEDIATE BETWEEN ONLINE RISK AND HARM

Opublikowano:

Współczesne społeczeństwo jest zależne od technologii. Duża część nastolatków ma nieograniczony dostęp do internetu i korzysta z niego regularnie. Nie ulega wątpliwości, że dzieci już od wczesnego dzieciństwa funkcjonują w otoczeniu technologii, a wczesna inicjacja ze środowiskiem cyfrowym otwiera szerokie możliwości poznania i wykorzystania TIK już na pierwszym etapie edukacji. Gloryfikując zalety ekspansji technologii w codzienne życie człowieka nie należy jednak zapominać, że wirtualna rzeczywistość niesie również zagrożenia. W artykule dokonano analizy wpływu Internetu na dzieci oraz oceny umiejętności związanych z bezpieczeństwem w sieci. Jak wskazują wyniki badań im starsze dziecko tym bardziej jest narażone na negatywne doświadczenia w internecie. Wskazano czynniki determinujące ryzyko związane z zagrożeniami online. Jak wynika z prowadzonych badań pomimo, iż samoocena młodych w zakresie korzystania z TIK jest wysoka, realne umiejętności muszą być poddawane weryfikacji. Systematyczna edukacja w zakresie korzystania z technologii może uchronić młodych przed zagrożeniami i ograniczać negatywne skutki korzystania ze zdobyczy nowoczesnej technologii.

Identyfikator dokumentu cyfrowego:
http://dx.doi.org/10.1080/17482798.2012.739783
Autor:
Jos de Haan, Nathalie Sonck
Wydawca:
Routledge Informa Ltd
Rok wydania:
2012
Miejsce wydania:
Londyn
Typ zasobu:
artykuł naukowy
Język:
angielski
Format:
pdf