KOMPETENCJE MEDIALNE OSÓB W WIEKU 50+. BARIERY I REKOMENDACJE
Opublikowano:Współczesne społeczeństwo to w dużej mierze społeczeństwo informacyjne. Rozwój nowoczesnych technologii ułatwił wykonywanie wielu podejmowanych codziennie czynności. Wraz z ekspansją nowych mediów wzrosło zapotrzebowanie na podnoszenie umiejętności ułatwiających funkcjonowanie w cyfrowym świecie. Głównym celem prezentowanej publikacji jest wskazanie konieczności podejmowania działań edukacyjnych skierowanych do osób w wieku 50+, które usprawnią realizację wielu zwyczajnych, aczkolwiek często czasochłonnych i pracochłonnych czynności. W artykule podjęto rozważania odnoszące się do wielu aspektów edukacji seniorów. Podkreślono konieczność podejmowania działań pozwalających przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu. Ukazano aktualny stan kompetencji cyfrowych, wskazano potrzeby edukacyjne osób w tym przedziale wiekowym i określono czynniki wpływające bezpośrednio na poziom umiejętności osób 50+. Autorzy podkreślają, że poziom kompetencji seniorów w zakresie TIK pozostawia wiele do życzenia i niewątpliwie przed edukacją stoi wiele wyzwań z tym związanych. Podkreślono ogromną rolę rodziny i środowiska w aktywizacji osób starszych do podejmowania zadań związanych z nabywaniem i rozszerzaniem własnych umiejętności cyfrowych. Jak wskazują badania, aktywne uczestnictwo seniorów w życiu społecznym zdecydowanie podnosi ich samoocenę i poczucie bycia potrzebnym. Nabywanie i rozwijanie umiejętności cyfrowych pozwalających na praktyczne wykorzystanie nowoczesnych narzędzi otwiera wiele możliwości, pozwalających uprzyjemnić codzienne życie współczesnych seniorów
http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KES/struktura/IGS-KES/instytut/sklad/Documents/Kompetencje_medialne_osob_w_wieku_50+.pdf
Dominik Batorski, Paweł Kubicki
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Polski Komitet do spraw UNESCO
2015
Warszawa
fragment książki
polski
978-83-943906-1-7