PARENTS’ KNOWLEDGE AND SKILLS ABOUT THE RISKS OF THE DIGITAL WORLD

Opublikowano:

Internet jest współcześnie medium, z którego korzystają już niemal wszyscy i z każdym rokiem systematycznie rośnie grupa jego użytkowników. Dziś zarówno dzieci, młodzież jak i osoby dorosłe chętnie wykorzystują zdobycze technologii w codziennym życiu. W publikacji dokonano analizy poziomu wiedzy i umiejętności jaką prezentują rodzice dzieci uczących się w szkołach podstawowych. Badanie zostało przeprowadzone w Polsce na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i dotyczyło oceny kompetencji w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego. Analiza wyników obrazuje poziom wiedzy i umiejętności w zakresie rozpoznawania i zapobiegania zagrożeniom elektronicznym, e-zagrożeniom rodziców, na których ciąży odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci. Wyniki pokazują w jakich obszarach poziom kompetencji pokrywa się z potrzebami i oczekiwaniami, a w których poziom wiedzy i umiejętności pozostawia wiele do życzenia. Dostęp do Internetu otwiera nowe możliwości, niesie jednak również wiele zagrożeń. Wyniki prowadzonych badań powinny uświadomić rodzicom jak ważna jest edukacja w zakresie bezpieczeństwa w sieci, która wyposaży zarówno rodziców jak i nieświadome zagrożeń dzieci w wiedzę i umiejętności, które umożliwią bezpieczne korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Identyfikator dokumentu cyfrowego:
http://www.sajournalofeducation.co.za/index.php/saje/article/view/1833/1058, https://doi.org/10.15700/saje.v41n1a1833
Autor:
Łukasz Tomczyk, Katarzyna Potyrała
Wydawca:
University of Pretoria
Rok wydania:
2021
Miejsce wydania:
Pretoria
Typ zasobu:
artykuł naukowy
Język:
angielski
Format:
pdf