Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej
Współczesna szkoła stoi przed dużym wyzwaniem. Musi zmierzyć się z innowacjami jakie pojawiają się wraz z ekspansja nowoczesnych technologii, które od kilkunastu lat kształtują wiele obszarów aktywności człowieka. W prezentowanej publikacji podjęto próbę wskazania czynników i metod umożliwiających dopasowanie systemu kształcenia do potrzeb zmieniającej się rzeczywistości oraz podniesienie skuteczn...
Programowanie z eTwinning
Zmieniająca się cyfrowo rzeczywistość wymaga umiejętności ciągłego, systematycznego dostosowywania się do panujących realiów. Kompetencje w zakresie TIK stały się jednymi z kluczowych we współczesnym świecie. Już od wczesnych lat dziecięcych przygotowuje się człowieka do edukacji całożyciowej, która umożliwi sprawne funkcjonowanie w zmieniającej się rzeczywistości. W publikacji dokonano prezentacj...
Kluczowe dane o kształceniu i innowacjach z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach w Europie.
Edukacja ma za zadanie wspierać ucznia w dążeniu do zdobywania wiedzy i umiejętności w taki sposób, aby każdy miał możliwość rozwoju potencjału swoich możliwości. W dobie łatwego dostępu do informacji zadanie to wydaje się być niezwykle proste. Łatwy i szybki dostęp do różnego rodzaju źródeł internetowych, stanowiących kopalnię informacji i stwarza wrażanie, że możliwości w zakresie kształcenia są...
Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji muzycznej XXI wieku
Nowoczesne technologie towarzyszą współczesnemu człowiekowi na co dzień. Są elementem otaczającej go rzeczywistości. Narzędzia cyfrowe znajdują zastosowanie w wielu obszarach aktywności, ułatwiając, usprawniając i uatrakcyjniając wiele podejmowanych działań. Zmiany jakie wprowadza ekspansja technologii nie ominęły edukacji, obszaru, który w oczach wielu postrzegany był do niedawna jako tradycyjny ...
Digital Skillls for the UK Economy. A report by ECORYS UK
Kompetencje cyfrowe determinują sposób funkcjonowania człowieka i jakość jego życia. Brak umiejętności w zakresie TIK coraz częściej prowadzi do zjawiska wykluczenia cyfrowego, które pogłębiając się stawia człowieka poza marginesem życia społeczno-gospodarczego. W prezentowanej publikacji dokonano analizy badania określającego popyt i podaż w zakresie umiejętności cyfrowych wśród społeczeństwa Wie...
Młodzi internauci - od paradygmatu ryzyka do paradygmatu szans
Nowoczesne technologie zmieniają się w szybkim tempie. Człowiek urodzony przed epoką cyfrową chcąc sprostać wymaganiom jakie stawia przed nim postęp cywilizacyjny musi systematycznie kształcić i rozwijać kompetencje w tym zakresie. Zdecydowanie inaczej zdobycze technologii wykorzystuje pokolenie cyfrowych tubylców, ludzi urodzonych i wychowywanych w czasach dynamicznego rozwoju TIK. Młodzi przyjmu...
Tiki dla metodyki, czyli narzędzia cyfrowe w szkole podstawowej
Małgorzata Budzik
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Cyfrowe technologie są stałym elementem współczesnej rzeczywistości. Towarzyszą człowiekowi od wczesnych lat dziecięcych, współtworząc środowisko w jakim funkcjonuje. Kształcenie podnoszenie i doskonalenie kompetencji związanych ze świadomym, refleksyjnym wykorzystaniem technologii w codziennym życiu jest priorytetem współczesnej edukacji. W publikacji dokonano prezentacji projektu realizowanego w...
Measuring digital skills: from digital skills to tangible
W Wielkiej Brytanii i całej Europie opracowano wiele polityk mających na celu poprawę dostępności Internetu oraz kompetencji cyfrowych, aby zapewnić powszechne i pełne uczestnictwo we wszystkich aspektach społeczeństwa informacyjnego. W tym samym czasie zrealizowano wiele prac badawczych, które doprowadziły do szczegółowej wiedzy o tym, kto jest, a kto nie jest włączony cyfrowo. Ponieważ Intern...
ePractice Digital Literacy Workshop on Digital Competences for Social Inclusion Actors and Intermediaries Brussels, 12 October 2010: Workshop Report
Niniejszy raport opisuje prezentacje, dyskusje i konkluzje dotyczące warsztatów "Digital Competences for Social Inclusion Actors and Intermediaries" zorganizowanych w ramach działań pod nazwą ePractice Digital Literacy (Bruksela, 12 października 2010 r.). Celem tych warsztatów było zidentyfikowanie dobrych praktyk i kryteriów sukcesu dotyczących szkoleń, zasobów i narzędzi służących rozwojowi tech...
Odwrócona lekcja - o pracy metodą flipped lesson
Współczesny system szkolnictwa podlega procesowi zmian, które determinuje ekspansja cyfrowych technologii w codzienne życie człowieka. Proces kształcenia umiejętności cyfrowych stal się elementem edukacji, a kompetencje z zakresie TIK, jednymi z niezbędnych, umożliwiających aktywne funkcjonowanie w życiu społecznym. A prezentowanym artykule opisano innowacyjną metodę lekcji odwróconej w kontekście...