Biblioteka Cyfrowa

Cyfryzacja na uczelniach

Cyfryzacja na uczelniach

Niezależne Zrzeszenie Studentów

Dziś w dobie łatwego i szybkiego dostępu do internetu wiele aktywności przenoszonych jest do sieci. Ekspansja technologii zmieniła wiele tradycyjnych pojęć nadając im cyfrowy wymiar. Zmiany wiążą się z wprowadzaniem narzędzi technologii cyfrowych w coraz to nowe obszary życia. W publikacji dokonano analizy konsekwencji jakie wiążą się z wprowadzeniem nowoczesnych technologii do administracji uczel...

ProgrammingSkillsAudit Badanie umiejętności rozwiązywania problemów programistycznych

ProgrammingSkillsAudit Badanie umiejętności rozwiązywania problemów programistycznych

Metody i sposoby nauczania ewoluują i dopasowują się do potrzeb zmieniającej się rzeczywistości. Dziś jednym z ważnych elementów w kształceniu jest nauka programowania, która rozwija umiejętność myślenia twórczego, analitycznego myślenia, sprawności w poszukiwaniu rozwiązań i zdobywaniu informacji czy pracy w grupie. Jest wiele argumentów, które przemawiają za wczesnym wprowadzaniem edukacji infor...

Information Skills of Finnish Basic and Secondary Education Students: The Role of Age, Gender, Education Level, Self-efficacy and Technology Usageartykuł naukowy

Information Skills of Finnish Basic and Secondary Education Students: The Role of Age, Gender, Education Level, Self-efficacy and Technology Usage

Meri-Tuulia Kaarakainen, Loretta Saikkonen, Juho Savela

Idunn Universitetsforlaget

Technologie informacyjne są wykorzystywane na co dzień w wielu dziedzinach życia. W publikacji dokonano analizy poziomu umiejętności w zakresie TIK opracowanej na podstawie badań prowadzonych wśród fińskich uczniów w wieku 12–22 lat. Jak wskazały wyniki poziom kompetencji jest skorelowany z wiekiem i wykształceniem użytkowników, nie odnotowano istotnych różnic w poziomie umiejętności analizując wy...

Seeking Adequate Compencies fot the Future: The Digital Skills of Finnish Upper Secondary School Studentsartykuł naukowy

Seeking Adequate Compencies fot the Future: The Digital Skills of Finnish Upper Secondary School Students

Meri-Tuulia Kaarakainen, Suvi-Sadetta Kaarakainen, Antero Kivinen

NTNU Norwegian University of Science and Technology

Umiejętności cyfrowe warunkują dziś czynne uczestnictwo w życiu społecznym i gospodarczym. Są potrzebne zarówno w nauce jak i pracy, towarzyszą codziennie podejmowanym działaniom, są ściśle powiązane z aktywnością człowieka. To jak funkcjonujemy na co dzień jest coraz częściej powiązane ze stopniem naszych umiejętności w zakresie korzystania z nowoczesnych narzędzi cyfrowych a trendy w rozwoju tec...

The Impact of an Integrated Robotics STEM Course with a Sailboat Topic on High School Students’ Perceptions of Integrative STEM, Interest, and Careerartykuł naukowy

The Impact of an Integrated Robotics STEM Course with a Sailboat Topic on High School Students’ Perceptions of Integrative STEM, Interest, and Career

Yiching Chen, Chi-Cheng Chang

Modestum Journals

Życie w czasach dynamicznych zmian, które dzieją się za przyczyną ekspansji technologii stawia człowieka przed koniecznością nabycia kompetencji zarówno cyfrowych, które umożliwią wykorzystanie technologii w codziennym życiu jak i społecznych, które umożliwią przystosowanie się do zachodzących systematycznie zmian. System oświaty wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społeczeństwa i potrzebom zmieniają...

Teachers’ Emphasis on Developing Students’ Digital Information and Communication Skills (TEDDICS): A New Construct in 21st Century Education.artykuł naukowy

Teachers’ Emphasis on Developing Students’ Digital Information and Communication Skills (TEDDICS): A New Construct in 21st Century Education.

Fazilat Siddiq, Ronny Scherer, Jo Tondeur

Elsevier Ltd.

Postęp w dziedzinie nowych technologii stał się elementem rozwoju społeczeństwa. Zmiany jakie  ekspansja TIK wnosi w codzienne życie człowieka dokonują się niemal we wszystkich obszarach w jakich funkcjonuje, a kompetencje cyfrowe stały się jednymi z najważniejszych umiejętności XXI wieku. Nowe technologie ułatwiają dostęp do informacji, wyszukiwanie ich w sieci za pomocą nowoczesnych narzędzi jes...

Teaching in a Digital Environment (TIDE): Defining and measuring teachers' capacity to develop students' digital information and communication skillsartykuł naukowy

Teaching in a Digital Environment (TIDE): Defining and measuring teachers' capacity to develop students' digital information and communication skills

Magdalena Claro, Alvaro Salinas, Tania Cabello-Hutt, Ernesto San Martín, David D. Preiss, Susana Valenzuela, Ignacio Jara

Elsevier Ltd.

Nauczyciele stoją współcześnie przed trudnym wyzwaniem. Musza zorganizować środowisko nauczania i uczenia tak, żeby młodzi ludzie kształtowani przez środowisko cyfrowe podjęli działania umożliwiające zdobywanie i przyswajanie wiedzy i informacji. Współczesnemu uczniowi nie wystarczy tradycyjna literatura, za pośrednictwem której zdobędzie konieczne informacje. Potrzebuje narzędzi dodatkowych, dost...

DIFFERENT USER GROUPS OF UNIVERSITY STUDENTS AND THEIR ICT COMPETENCE: EVIDENCE FROM THREE COUNTRIES IN CENTRAL EUROPEartykuł prasowy

DIFFERENT USER GROUPS OF UNIVERSITY STUDENTS AND THEIR ICT COMPETENCE: EVIDENCE FROM THREE COUNTRIES IN CENTRAL EUROPE

Łukasz Tomczyk, Ludvík Eger, Milan Klement, Mária Pisoňová, Gabriela Petrová

Scientia Socialis Ltd

Młodzi ludzie wychowani w środowisku cyfrowym różnią się zdecydowanie w podejściu do wykorzystania nowoczesnych technologii niż pokolenie ich rodziców czy wychowawców. Młodzi wykorzystują technologie w codziennym życiu, pracy, nauce i rozrywce. W publikacji dokonano analizy badań, których celem było ukazanie jak w rzeczywistości młode pokolenie korzysta z technologii, do jakich celów wykorzystuje ...

Studenci w sieci – sposoby, rodzaje i motywacje przebywania w cyfrowym świecie na przykładzie studentów Uniwersytetu Rzeszowskiegoartykuł naukowy

Studenci w sieci – sposoby, rodzaje i motywacje przebywania w cyfrowym świecie na przykładzie studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego

Katarzyna Garwol

Uniwersytet Szczeciński

Cyfrowa rzeczywistość przenika się współcześnie z realną, współtworząc wspólne środowisko funkcjonowania człowieka. Dużą część społeczeństwa tworzą dziś ludzie, którzy urodzili się i wychowywali w dobie Internetu w otoczeniu narzędzi cyfrowych, które wykorzystują w sposób naturalny i nie wyobrażają sobie codziennej pracy, nauki czy rozrywki bez ich udziału. W prezentowanym artykule podjęto problem...

„Pokolenie C” w roli studentów – uczenie się w pułapce klikania?referat

„Pokolenie C” w roli studentów – uczenie się w pułapce klikania?

Katarzyna Borawska-Kalbarczyk

Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Współczesne dzieci określa się mianem dzieci urodzonych z myszką w ręku, pokoleniem C, cyfrowymi tubylcami. Niewątpliwie nowoczesne technologie towarzysza im od wczesnego dzieciństwa wiec nawyki związane z ich wykorzystaniem kształtują się wraz z rozwojem psycho-ruchowym. W etap szkolny wkraczają zazwyczaj wyposażone nie tylko w podstawowe umiejętności techniczne pozwalające na obsługę prostych ap...