Cyfryzacja na uczelniach
Niezależne Zrzeszenie Studentów
Dziś w dobie łatwego i szybkiego dostępu do internetu wiele aktywności przenoszonych jest do sieci. Ekspansja technologii zmieniła wiele tradycyjnych pojęć nadając im cyfrowy wymiar. Zmiany wiążą się z wprowadzaniem narzędzi technologii cyfrowych w coraz to nowe obszary życia. W publikacji dokonano analizy konsekwencji jakie wiążą się z wprowadzeniem nowoczesnych technologii do administracji uczel...
ProgrammingSkillsAudit Badanie umiejętności rozwiązywania problemów programistycznych
Metody i sposoby nauczania ewoluują i dopasowują się do potrzeb zmieniającej się rzeczywistości. Dziś jednym z ważnych elementów w kształceniu jest nauka programowania, która rozwija umiejętność myślenia twórczego, analitycznego myślenia, sprawności w poszukiwaniu rozwiązań i zdobywaniu informacji czy pracy w grupie. Jest wiele argumentów, które przemawiają za wczesnym wprowadzaniem edukacji infor...
Information Skills of Finnish Basic and Secondary Education Students: The Role of Age, Gender, Education Level, Self-efficacy and Technology Usage
Meri-Tuulia Kaarakainen, Loretta Saikkonen, Juho Savela
Idunn Universitetsforlaget
Technologie informacyjne są wykorzystywane na co dzień w wielu dziedzinach życia. W publikacji dokonano analizy poziomu umiejętności w zakresie TIK opracowanej na podstawie badań prowadzonych wśród fińskich uczniów w wieku 12–22 lat. Jak wskazały wyniki poziom kompetencji jest skorelowany z wiekiem i wykształceniem użytkowników, nie odnotowano istotnych różnic w poziomie umiejętności analizując wy...
Seeking Adequate Compencies fot the Future: The Digital Skills of Finnish Upper Secondary School Students
Meri-Tuulia Kaarakainen, Suvi-Sadetta Kaarakainen, Antero Kivinen
NTNU Norwegian University of Science and Technology
Umiejętności cyfrowe warunkują dziś czynne uczestnictwo w życiu społecznym i gospodarczym. Są potrzebne zarówno w nauce jak i pracy, towarzyszą codziennie podejmowanym działaniom, są ściśle powiązane z aktywnością człowieka. To jak funkcjonujemy na co dzień jest coraz częściej powiązane ze stopniem naszych umiejętności w zakresie korzystania z nowoczesnych narzędzi cyfrowych a trendy w rozwoju tec...
The Impact of an Integrated Robotics STEM Course with a Sailboat Topic on High School Students’ Perceptions of Integrative STEM, Interest, and Career
Yiching Chen, Chi-Cheng Chang
Modestum Journals
Życie w czasach dynamicznych zmian, które dzieją się za przyczyną ekspansji technologii stawia człowieka przed koniecznością nabycia kompetencji zarówno cyfrowych, które umożliwią wykorzystanie technologii w codziennym życiu jak i społecznych, które umożliwią przystosowanie się do zachodzących systematycznie zmian. System oświaty wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społeczeństwa i potrzebom zmieniają...
Teachers’ Emphasis on Developing Students’ Digital Information and Communication Skills (TEDDICS): A New Construct in 21st Century Education.
Fazilat Siddiq, Ronny Scherer, Jo Tondeur
Elsevier Ltd.
Postęp w dziedzinie nowych technologii stał się elementem rozwoju społeczeństwa. Zmiany jakie ekspansja TIK wnosi w codzienne życie człowieka dokonują się niemal we wszystkich obszarach w jakich funkcjonuje, a kompetencje cyfrowe stały się jednymi z najważniejszych umiejętności XXI wieku. Nowe technologie ułatwiają dostęp do informacji, wyszukiwanie ich w sieci za pomocą nowoczesnych narzędzi jes...
Teaching in a Digital Environment (TIDE): Defining and measuring teachers' capacity to develop students' digital information and communication skills
Magdalena Claro, Alvaro Salinas, Tania Cabello-Hutt, Ernesto San Martín, David D. Preiss, Susana Valenzuela, Ignacio Jara
Elsevier Ltd.
Nauczyciele stoją współcześnie przed trudnym wyzwaniem. Musza zorganizować środowisko nauczania i uczenia tak, żeby młodzi ludzie kształtowani przez środowisko cyfrowe podjęli działania umożliwiające zdobywanie i przyswajanie wiedzy i informacji. Współczesnemu uczniowi nie wystarczy tradycyjna literatura, za pośrednictwem której zdobędzie konieczne informacje. Potrzebuje narzędzi dodatkowych, dost...
DIFFERENT USER GROUPS OF UNIVERSITY STUDENTS AND THEIR ICT COMPETENCE: EVIDENCE FROM THREE COUNTRIES IN CENTRAL EUROPE
Łukasz Tomczyk, Ludvík Eger, Milan Klement, Mária Pisoňová, Gabriela Petrová
Scientia Socialis Ltd
Młodzi ludzie wychowani w środowisku cyfrowym różnią się zdecydowanie w podejściu do wykorzystania nowoczesnych technologii niż pokolenie ich rodziców czy wychowawców. Młodzi wykorzystują technologie w codziennym życiu, pracy, nauce i rozrywce. W publikacji dokonano analizy badań, których celem było ukazanie jak w rzeczywistości młode pokolenie korzysta z technologii, do jakich celów wykorzystuje ...
Studenci w sieci – sposoby, rodzaje i motywacje przebywania w cyfrowym świecie na przykładzie studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego
Katarzyna Garwol
Uniwersytet Szczeciński
Cyfrowa rzeczywistość przenika się współcześnie z realną, współtworząc wspólne środowisko funkcjonowania człowieka. Dużą część społeczeństwa tworzą dziś ludzie, którzy urodzili się i wychowywali w dobie Internetu w otoczeniu narzędzi cyfrowych, które wykorzystują w sposób naturalny i nie wyobrażają sobie codziennej pracy, nauki czy rozrywki bez ich udziału. W prezentowanym artykule podjęto problem...
„Pokolenie C” w roli studentów – uczenie się w pułapce klikania?
Katarzyna Borawska-Kalbarczyk
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Współczesne dzieci określa się mianem dzieci urodzonych z myszką w ręku, pokoleniem C, cyfrowymi tubylcami. Niewątpliwie nowoczesne technologie towarzysza im od wczesnego dzieciństwa wiec nawyki związane z ich wykorzystaniem kształtują się wraz z rozwojem psycho-ruchowym. W etap szkolny wkraczają zazwyczaj wyposażone nie tylko w podstawowe umiejętności techniczne pozwalające na obsługę prostych ap...