Biblioteka Cyfrowa

Nowoczesne media cyfrowe – naturalne środowisko pokolenia m-learningu

Nowoczesne media cyfrowe – naturalne środowisko pokolenia m-learningu

Cyfrowe technologie są współcześnie nieodzownym elementem świata współczesnego człowieka. Nie zaprzątamy sobie dziś głowy zapamiętywaniem dat, numerów telefonów, terminów spotkań ponieważ zapisać je można w telefonie, który przypomni w odpowiednim momencie. Wybierając się w podróż nie analizujemy trasy, na miejsce docelowe doprowadzi nas nawigacja satelitarna, kartki pocztowe i listy już dawno zas...

Od czego zacząć pracę z TIK w szkoleopis dobrej praktyki

Od czego zacząć pracę z TIK w szkole

Małgorzata Ostrowska

Centrum Edukacji Obywatelskiej

Program aktywnej edukacji skierowany jest do dyrektorów szkół i nauczycieli. Powstał przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach”. Ma na celu podnoszenie poziomu nauczania w polskiej edukacji, poprzez przygotowanie kadry do efektywnego wdrażania technologii informacyjno – komunikacyjnej, tak aby efekty...

Komunikacja i technologia informacyjna w edukacji wczesnoszkolnej

Komunikacja i technologia informacyjna w edukacji wczesnoszkolnej

W historii ludzkości pojawiały się wynalazki zmieniające istotnie warunki w jakich funkcjonuje człowiek. Taki przełom spowodowało na przykład pojawienie się maszyny parowej, elektryczności, samochodu, radia. Obecnie obserwujemy rewolucję wywołaną rozwojem Internetu. Z nowinki technologicznej stał się on narzędziem codziennego użytku. Dlatego, aby uniknąć wykluczenia, każdy człowiek powinien posiad...

Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli: „Praca z nowoczesnymi technologiami TIK”opis dobrej praktyki

Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli: „Praca z nowoczesnymi technologiami TIK”

Iwona Wanda Grygiel

Ośrodek Rozwoju Edukacji

Tematyka nowoczesnych technologii jest często poruszana w dyskusjach dotyczących współczesnej edukacji. Rozważania dotyczą zarówno aktualnego stanu polskiej oświaty, czyli wyposażenia szkoły jako instytucji w nowoczesne środki i narzędzia dydaktyczne, przygotowania kadry nauczycielskiej do roli edukatorów w cyfrowej szkole, jak i prognoz dotyczących jej przyszłości. Wszystkie instytucje mające na ...

Jak wykorzystać narzędzia cyfrowe w procesie wychowania? Formacja nauczycieli

Jak wykorzystać narzędzia cyfrowe w procesie wychowania? Formacja nauczycieli

W ostatnich latach rewolucja cyfrowa wprowadziła zmiany w wielu obszarach życia człowieka, w tym również w edukacji. Polityka oświatowa wdraża sukcesywnie wiele programów, mających na celu poprawę infrastruktury informatycznej w polskiej szkole. Działania te przyczyniają się do podnoszenia ogólnych kompetencji w zakresie posługiwania się TIK wśród nauczycieli. Aby wesprzeć pedagogów w rozwijaniu ...

Komputer – obiekt i narzędzie edukacji. Poznawcze walory informatyki i technologii informacyjno-komunikacyjnej.

Komputer – obiekt i narzędzie edukacji. Poznawcze walory informatyki i technologii informacyjno-komunikacyjnej.

Omawiając zagadnienia związane z nowoczesnymi technologii, komputer postrzegamy zarówno obiekt edukacji, jak i narzędzie w edukacji. Kolejne nowinki technologiczne wprowadzają do edukacji zmiany. Użytkownik uczy się nowych technologii dostosowuje do środowiska cyfrowego zgodnie z oczekiwaniami twórców. Autor mając względzie innowacyjne zmiany jakich ciągle doświadczamy, zwraca uwagę na konieczność...

O alfabetyzmie komputerowym i cyfrowym słów kilka

O alfabetyzmie komputerowym i cyfrowym słów kilka

Jakie są zasoby wiedzy i umiejętności człowieka, pozwalające na bycie pełnowartościowym członkiem współczesnego społeczeństwa? Na to pytanie wielu badaczy próbuje znaleźć odpowiedź. Wszyscy wiedzą jedno, żyjemy w świecie dynamicznych zmian, które determinują konieczność ciągłego kształtowania kompetencji. Patrząc na wyniki badań dotyczących umiejętności posługiwania się nowymi technologiami cyfrow...

Jak technologie informacyjno-komunikacyjne mogą wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym? – studium teoretyczne

Jak technologie informacyjno-komunikacyjne mogą wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym? – studium teoretyczne

Dzieci w wieku przedszkolnym przyjmują nowoczesne technologie intuicyjnie, można odnieść wrażenie, że rodzą się z umiejętnościami obsługi nowoczesnych urządzeń. Od wczesnego dzieciństwa cyfrowe narzędzia towarzyszą im. Nie jesteśmy w stanie odizolować dzieci od technologii, wiec musimy umiejętnie kierować procesem nabywania umiejętności. Technologie informacyjno-komunikacyjne, wykorzystywane w spo...

Praktyczne zastosowanie kompetencji cyfrowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną

Praktyczne zastosowanie kompetencji cyfrowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną

Zainteresowanie badaniami nad wpływem TIK na rozwój współczesnego człowieka jest wciąż aktualne. Znaleźć można wiele publikacji dotyczących roli nowoczesnych narzędzi, możliwości zastosowania, kompetencji użytkowników. Dotyczą wielu obszarów funkcjonowania i odnoszą się zarówno do dzieci, młodzieży jak osób dorosłych. Autorzy niniejszego opracowania skupili się na szczegółowym rozpoznaniu kompeten...

Kształcenie zawodowe informatyczne, czyli...?

Kształcenie zawodowe informatyczne, czyli...?

Ekspansja w zakresie nowoczesnych technologii to współcześnie ciekawy i ważny temat. Siła i wpływ mediów na życie współczesnego człowieka są coraz większe, dlatego tak ważna jest dziś edukacja w tym zakresie. Brak standardowych umiejętności w kontekście intensywnych zmian jakich doświadczamy naraża na tzw. wykluczenie cyfrowe, polegające na braku lub ograniczonej możliwości korzystania z nowoczesn...