SZKOŁA DOBRZE ZAPROJEKTOWANA - MICROSOFT FLAGSHIP SCHOOL
Opublikowano: Autor: Oktawia Gorzeńska, Łukasz KotkowskiNowopowstała placówka w Gdyni została bowiem zaprojektowana tak, by odpowiedzieć na współczesne potrzeby i wyzwania, z jakimi musi się zmierzyć system edukacji.
Projekt szkoły powstał przy ścisłej współpracy z firmami partnerskimi, dostarczającymi rozwiązania technologiczne. Do szkoły doprowadzony jest światłowód, każdy nauczyciel ma swój służbowy laptop, sufity pokrywają panele akustyczne niwelujące pogłos, a budynek jest w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Niby oczywistości, ale znakomita większość szkół w Polsce o takich „oczywistościach” może o najwyżej pomarzyć.
Bardziej istotne w projekcie Microsoft Flagship School w Gdyni jest jednak to, co nieoczywiste. A zaczęło się od wizyty przedstawicielek szkoły we flagowej szkole Microsoftu w Seattle, gdzie mogły się przyjrzeć, jak działa tak zaprojektowana szkoła i przenieść to doświadczenie na Zespół Szkół nr 8 w Gdyni.
Cały projekt został skoordynowany przy użyciu pakietu Office 365 i aplikacji Microsoft Teams. Jak na placówkę pod patronatem Microsoftu przystało, nauczyciele i ich uczniowie mają pełny dostęp do pakietu Office 365 dla Edukacji. Już samo to wyróżnia szkołę w Gdyni na tle setek innych szkół, gdzie wciąż korzysta się albo z archaicznych wersji pakietu Office, albo wręcz z open-source’owych zamienników, które nijak się mają do prawdziwego pakietu biurowego, z którym uczniowie zetkną się po wyjściu ze szkolnych murów.
Czym jest program Microsft Flagship School?
To ekskluzywna oferta skierowana do tych placówek, które dopiero są budowane, która obejmuje przede wszystkim szkolenia i podzielenie się know-how w kontekście tworzenia nowoczesnej szkoły, daje także możliwość sieciowania nauczycieli z innymi edukatorami z pozostałych 17 takich placówek na świecie. To oznacza, że możemy współpracować z tymi, którym w duszy gra edukacja nowoczesna, daleka od konserwatywnego i często usztywnionego wzorca, a nastawiona na drugiego człowieka, współpracę, rozwiązywanie problemów i refleksyjne wykorzystanie nowych technologii.
Więcej o programie: https://www.microsoft.com/en-us/education/school-leaders/flagship-schools-program
Jaka powinna być szkoła dobrze zaprojektowana?
Ważnych elementów jest kilka:
- otwarta przestrzeń do współpracy, aktywnej pracy, rozwijania ciekawości oraz podejmowania ryzyka,
- miejsca do pracy indywidualnej zwane gniazdami (nests),
- przestrzeń dla młodszych uczniów służąca zabawie i rozwijaniu ciekawości,
- miejsca służące budowaniu relacji (okrągłe stoły, nawet w stołówce, sofy),
- łączenie edukacji w klasie z tą pod chmurką – łatwy dostęp do terenów zielonych,
- blended learning przestrzeń, gdzie mieszają się różne meble dostosowane do odmiennych potrzeb uczniów,
- kolory bliskie naturze.
Ważne, by w proces projektowania przestrzeni włączać jej użytkowników, tak, jak się to dzieje w Kanadzie, Chinach, Danii i Norwegii.
Warto pomyśleć o tym, by odchodzić od tradycyjnych dzwonków na rzecz planowania pewnych cykli uczenia się, np. blokowego.
Na środowisko uczenia służące aktywizacji uczniów składają się: pedagogika myślenia, przestrzeń oraz technologie wykorzystywane w refleksyjny sposób.
Ciekawym trendem jest przestrzeń co-workingowa, pozbawiona tradycyjnych ścian, gdzie możemy w razie potrzeb oddzielić grupę od grupy, ale zazwyczaj młodzi ludzie uczą się obok siebie niezależnie od wieku i klasy. Takie szkoły powstają w różnych zakątkach świata. Ważne jest, by biblioteka pełniła również taką funkcję i służyła współpracy, nie przypominała instytucji, a dom.
Trendy i inspiracje z Microsoft Flagship School Summit – Seattle 2019
Źródło: https://gorzenska.com
Żródło: https://www.spidersweb.pl/2019/09/microsoft-flagship-school-gdynia.html