DEKALOG EDUZMIENIACZA
Opublikowano: Autor: Oktawia GorzeńskaDekalog Eduzmieniacza jest moim subiektywnym tworem. Pewnie w zależności od życiowego momentu, punkty mogą zmieniać się nieco, nabierać i tracić ważność. Jedno jest pewne – zmiana jest stałym elementem życia.
1. Pamiętaj, by dbać o swój rozwój.
Eduzmieniacz, który chce ulepszać świat, powinien zacząć zmieniać go od siebie. Warto znać swoje mocne strony, a także wiedzieć, czego się nie wie, a co jest nam niezbędne do wprowadzania zmian. Czytaj dobre książki, oglądaj ciekawe filmy, wystąpienia TED i TEDx, szukaj inspiracji.
2. Polub zmianę.
I wcale nie chodzi o to, by na siłę, tu, zaraz, teraz zmieniać wszystko. Warto zaakceptować fakt, że zmiana, tak jak pisałam wcześniej, jest stałą cześcią życia. Szczególnie tych czasów, gdy świat po prostu gna do przodu. Popracuj nad swoją rezyliencją (zdolnościami adaptacyjnymi).
3. Otaczaj się ludźmi o odmiennych od Twoich poglądach.
To oni sprawiają, że Twój świat nie jest przewidywalny, a różnorodny, bogatszy, wielowymiarowy – dzięki czemu możesz robić ciekawsze i bardziej efektywne rzeczy. Dyskutuj z nimi, ale również słuchaj, co mają do powiedzenia.
4. Buduj relacje z innymi.
Dojrzałe – oparte na dobrej komunikacji. Nie oceniaj. Włączaj do działania. Zaakceptuj fakt, że nie każdy musi być gotowy na współpracę z Tobą, kiedy tego potrzebujesz (daj innym prawo do odmowy bez obrażania się na tę osobę).
5. Wyjdź poza środowisko edukacyjne.
To zbawienne doświadczenie. Współpraca i kontakt z ludźmi z innych branż również wnoszą nową perspektywę do naszych działań, dzięki czemu możemy zerwać z rutyną, która często prowadzi do wypalenia i nudy.
6. Pielęgnuj drobne nawyki.
To z małych rzeczy składa się świat. Jeśli marzy Ci się zmiana, duża zmiana, to zacznij od drobnych spraw, które się na nią składają. Chcesz zbudować zmotywowany zespół – zacznij od małych kroków, daj sobie i innym czas. Małe kroki przynoszą wielkie zmiany – to moja dewiza. Jak do tej pory skuteczna.
7. Określ sens swoich działań.
To kluczowe. Jeśli chcesz dokonać zmiany, zadaj sobie pytanie – po co to robisz? Sens daje naszym działaniom większą moc. Wiemy, w którym kierunku zmierzamy i co chcemy osiągnąć. Nieważne, czy to będzie zwykła rozmowa ze współpracownikami, czy duże przedsięwzięcie. Pytania: “po co to robię? co chcę osiągnąć?” – doprowadzą nas do szczę`sliwego finału.
8. Wyciągaj lekcje z porażek.
Nie bój się ich. To one sprawiają, że jesteś coraz sprawniejszym zmieniaczem edukacji. Tylko koniecznie wyciągaj z nich wnioski. I nie zadręczaj się, nie oceniaj negatywnie. Błędy się po prostu zdarzają.
9. Dziel się swoim doświadczeniem z innymi.
Jedną z kompetencji przyszłości jest zdolność do inspirowania innych. Zmieniasz? Podziel się swoją historią! Pokaż innym, że warto, choć czasem niełatwo, pójść pod prąd, przełamać rutynę.
10. Dbaj o swój dobrostan.
Ostatnie, a chyba najważniejsze. Nie zatrać się w rozwijaniu swych kompetencji i zaliczaniu kolejnych projektów. Pamiętaj, by mieć czas i przestrzeń dla siebie – coś, co jest Twoim sanktuarium, miejscem, gdzie się resetujesz i odpoczywasz.
Bo jeśli nie będziesz miała/miał siły, to kto będzie zmieniał edukację?
C.D.N. TOP 10 książek, filmów i kanałów na YT