MINISTERSTWO CYFRYZACJI W CIĄGU CZTERECH LAT PRZEZNACZY 9,5 MLD ZŁ NA ROZWÓJ SZTUCZNEJ INTELIGENCJI. DZIĘKI DOFINANSOWANIU ROZWIĄZANIA POLSKICH FIRM M

Opublikowano:
W Polsce podejmowanych jest coraz więcej inicjatyw mających na celu szerzenie świadomości dotyczącej sztucznej inteligencji. Pod koniec 2018 roku Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało „Założenia do strategii AI w Polsce” mające ułatwić programistom wdrażanie rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję, a na początku marca 2019 r. podpisano porozumienie na rzecz edukacji społeczeństwa w zakresie nowych technologii, w tym SI.

Tymczasem już teraz na rynku dostępnych jest wiele polskich technologii, które odnoszą sukces na świecie. Polskie wózki autonomiczne pracują w zachodnich fabrykach, a systemy Customer Intelligence pozwalają zwiększyć zarobki firmom z branży e-commerce.

Wdrożenie rządowej strategii rozwoju technologii wykorzystujących sztuczną inteligencję ma ułatwić polskim firmom zaistnienie na rynku globalnych rozwiązań z sektora sztucznej inteligencji. O wysokim potencjale polskich firm w tym obszarze może świadczyć fakt, że cieszą się one coraz większym zainteresowaniem wśród klientów zagranicznych. Ministerstwo Cyfryzacji w ramach realizacji założeń do strategii SI w Polsce planuje do 2023 roku przeznaczyć ok. 9,5 mld zł na inwestycje z sektora sztucznej inteligencji.

Gwałtowna automatyzacja i robotyzacja przemysłu są nieuniknione. Według badań przeprowadzonych przez Oxford Martin School technologia uczenia maszynowego oraz sztuczna inteligencja mogą doprowadzić do skomputeryzowania blisko połowy amerykańskich zawodów w ciągu najbliższych dwudziestu lat. Podobny los czeka polskie firmy, a rządowa strategia sztucznej inteligencji ma przygotować je na ten scenariusz i dać im odpowiednie warunki do rywalizowania w branży SI na arenie międzynarodowej.

Niektórym już to się udało. Firma Upsaily to producent rozwiązań e-commerce wykorzystujących technologię uczenia maszynowego do poprawy wskaźników sprzedażowych. Platforma bazuje na sztucznej inteligencji, która w czasie rzeczywistym analizuje poczynania klientów, ich preferencje zakupowe i automatyzuje proces tworzenia scenariuszy marketingowych. Z kolei firma Astor, zajmująca się produkcją maszyn przemysłowych, wdrożyła na rynek roboty z serii MiR, czyli wyspecjalizowane maszyny fabryczne przeznaczone do automatyzacji transportu wewnętrznego. Modułowa konstrukcja robotów umożliwia dostosowanie ich do indywidualnych zapotrzebowań klienta, a najwydajniejsze jednostki mogą unieść nawet do 500 kg ładunku i przemieszczać się z prędkością do 7,2 km/h.

W trakcie 11 Forum Gospodarczego Time w Warszawie sześć organizacji podpisało porozumienie na rzecz edukacji społeczeństwa w zakresie cyfryzacji oraz nowoczesnych technologii. Celem porozumienia ma być wypracowanie rozwiązań, które pozwolą polskim firmom przyswoić koncepcję przemysłu 4.0, zapoznać się z możliwościami, jakie stwarza technologia uczenia maszynowego, oraz wykorzystać pozyskaną wiedzę do zwiększenia konkurencyjności na rynku globalnym.

Według firmy badawczej MarketsandMarkets w 2017 roku wartość globalnego rynku sztucznej inteligencji wynosiła 16,6 mld dol. Szacuje się, że do 2025 roku wzrośnie do 190,61 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie niemal 37 proc.

(własne/Newseria)